کسبوکارهای الکترونیکی در روزهای پایانی سال و در شرایطی که شهروندان برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی کمتر به بازارهای فیزیکی مراجعه میکنند، با وجود سختیهای تامین کالا در حال خدمترسانی به اقشار مختلف جامعه هستند. امکان خرید کالا در فضای مجازی، آسودگی خاطر را برای مصرفکنندگان به ارمغان آورده است. اما در این شرایط، کسبوکارهای الکترونیکی باید با دقت مضاعفی حقوق مصرفکنندگان را در تامین کالاهای مرتبط با بهداشت فردی رعایت نمایند. منظور کالاهای بهداشتی است که کسب وکارهای الکترونیکی اجازه عرضه و فروش آن را در فضای مجازی دارند. در ادامه توصیههایی به کسبوکارهای الکترونیکی برای فعالیت در شرایط بحرانی مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است:
۱- کارکنان کسب وکار الکترونیکی حتی الامکان از مسافرت به شهرهای آلوده اعلام شده از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا، خودداری نمایند.
۲-
کسب وکارهایی که به صورت پلتفرم ارائه خدمت مینمایند موظف به کنترل قیمت
کالاهای بهداشتی عرضه شده برای مقابله با ویروس هستند. این کالاها با توجه
به نیاز جامعه نباید با قیمتهای نامتعارف عرضه شود.
۳- با توجه به
محدودیت کالاهای بهداشتی مقابله با ویروس، لازم است سقف معینی برای تعداد
کالاهای سفارش داده شده تعریف شود و امکان ثبت سفارش برای تعداد بالایی از
این اقلام وجود نداشته باشد.
۴- با وجود عدم اثبات امکان انتقال ویروس
ازکالاهای وارداتی و طی زمان مشخصی در انبار کسب وکار یا تامین کننده، لازم
است کسبوکارها، محیط نگهداری کالاها و انبار خود را به طرز مناسبی
ضدعفونی و گندزدایی نمایند.
۵- کسبوکارهایی که در قالب پلتفرم، مبادرت
به عرضه کالا مینمایند لازم است نظارتهای ویژه و مستمر در زمینه عدم
ارائه کالاهای تقلبی و غیربهداشتی مقابله با ویروس داشتهباشند و در صورت
مشاهده تخلف، ضمن توقف عرضه کالای تقلبی، برخورد جدی با تامینکننده داشته
باشند.
۶- کسبوکارهای الکترونیکی لازم است دقت کافی در ارائه کالاهای
بهداشتی مقابله با ویروس داشته باشند و از فروش کالاهایی که موجودی ندارند،
خودداری نمایند.
۷- با هدف ترویج استفاده از محصولات بهداشتی برای
مقابله با ویروس و در نظر گرفتن نیازمندی های موجود در سطح جامعه، توصیه می
شود در صورت تبلیغ یک محصول بهداشتی، هزینه کمتری برای تبلیغ آن از سفارش
دهنده تبلیغ در نظر گرفته شود.
۸- کسبوکار لازم است در زمان بسته بندی و ارسال بستههای سفارشی به درب منازل، نکات و توصیه های بهداشتی را رعایت نماید.
فراموش نکنیم در شرایط فعلی، کسبوکارهای الکترونیکی همانند سایر گروههای جامعه میتوانند با همدلی و حمایت از یکدیگر دوران گذار از این بحران را با آسیب های کمتری طی نمایند. به طور مثال میتوان به استفاده از ظرفیت کسبوکارهایی که در شرایط فعلی دچار مشکل شدهاند یا ایجاد شرایط استخدام موقت برای نیروهای تعدیل شده کسب وکارهای دیگر اشاره نمود. امید است با همیاری و تعامل مناسب، این بحران پشت سر گذاشته شود.